گروه شهری: پایداری جریان‌های جوی در روزهای آینده هفته جاری موجب بالا رفتن گازهای آلاینده در آسمان پایتخت می‌شود.

به‌عبارت دیگر آنچه در هفته‌های گذشته موجب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و ذرات کمتر از 2.5میکرون شده بود، این هفته و هفته‌های آینده نیز گریبان پایتخت‌نشینان و ساکنان کلانشهرهای کشور را خواهد گرفت. شرایط بحرانی البته زنگ خطری برای مسئولانی است که در شرایط اضطرار تنها به فکر مردم می‌افتند و هیچ عزمی نزد آنان برای راه‌حل‌های بلندمدت وجود ندارد.

پس از آنکه در جلسه چهارشنبه گذشته شورای‌عالی ترافیک اجرای سراسری طرح زوج یا فرد از در منازل تا پایان سال رأی نیاورد، تنها راهکار میان‌مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران نیز از دستور خارج شد و این طرح تنها در شرایطی اجرا می‌شود که شرایط به وضع وخیم و اضطرار برسد.

تشدید طرح زوج‌ یا فرد راه چاره نیست

تعیین محدوده طرح زوج یا فرد به زعم بسیاری از کارشناسان، طرحی برای کاهش ترافیک است و استناد به آن برای کاهش آلودگی هوا در میان پایتخت نشینان طرفدار ندارد. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در این‌باره می‌گوید: این روش سخت‌ترین کار و نامناسب‌ترین روش برای کنترل آلودگی هواست چرا که تشدید آن نه‌تنها کار لازم برای رفع آلودگی، بلکه حتی مسکن هم نیست. از نگاه وی باید در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده، خروج صنایع آلاینده به خارج از تهران و خروج یک خودروی فرسوده در مقابل شماره‌گذاری هر خودروی جدید اقدامات جدی صورت گیرد. به گفته این نماینده مردم در شورا، باید درخصوص کیفیت سوخت و توسعه‌ حمل‌ونقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و شهردار تهران اعلام کرده است که در بودجه سال 1393اولویت اول به حمل‌ونقل پاک اختصاص داده شده است.

بنزین یورو 4وارد شود

اما موضع مجلس نیز توجه به وضعیت سوخت توزیعی برای رفع معضل آلودگی هواست. براساس قانون برنامه 5 ساله باید از سال 90بنزین با استاندارد یورو4در کشور توزیع می‌شد که هنوز به این مهم توجه نشده و مسئولان علت آن را کمبود جایگاه‌های عرضه عنوان می‌کنند. کمال‌الدین پیرموذن در تشریح دلایل آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها می‌گوید: سرب ناشی از سوخت خارج شده تمام خودروها و واحد‌های آلاینده یکی از عوامل آلودگی هوا در کشوراست به‌طوری که حدود 3هزار واحد آلاینده در 8 شهر صنعتی کشور داریم که سرب تولید می‌کنند.

وی می‌افزاید: قرار بود 6 پالایشگاه تولید بنزین بدون «بنزن» یعنی همان بنزین یورو4افتتاح شود که تنها 2 پالایشگاه افتتاح شده است. اگر لازم است مسئولان باید بنزین مجهزبه یورو4 را وارد کنند چون این موضوع با جان انسان‌ها مرتبط است.

5ساله شدن معاینه فنی عامل آلودگی ها

مسئولان ستاد مرکزی معاینه فنی تهران در مقابل، توپ تقصیر را به زمین مجلس می‌اندازند. مجلس در سال 89با تصویب قانونی معافیت خودروهای صفر کیلومتر از معاینه فنی را از 2به 5سال افزایش داد. سیدعلی رضوی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران می‌گوید: 5ساله شدن معاینه فنی خودروها یک اقدام غیرکارشناسی و فاقد پشتوانه علمی بود که باعث تشدید آلودگی هوای تهران شده است. وی این مصوبه را اشتباهی بزرگ خوانده و می‌افزاید: با انجام معاینه فنی خودروها می‌توان تا ۲۳ درصد آلودگی هوای پایتخت را کاهش داد. وی تصریح می‌کند: برخلاف گذشته که اقدامات مثبتی بر روند کاهش آلودگی هوای تهران مؤثر واقع شد، امروز اقدامات منفی‌ای مانند ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها باعث تشدید آلودگی هوای تهران شده است.

کد خبر 239861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز